Založení živnosti krok za krokem: Kompletní průvodce pro začátečníky

Jak Si Založit Živnost

Základní podmínky pro založení živnosti

Tak vy chcete začít podnikat? Pojďme si projít, co všechno k tomu budete potřebovat. Bez osmnácti let na krku to nepůjde - to je základ, který prostě neobejdete. A samozřejmě musíte být svéprávní, tedy schopní samostatně rozhodovat o svých záležitostech.

Určitě vás zajímá otázka bezúhonnosti. Jde hlavně o to, abyste v minulosti neměli průšvihy s podnikáním nebo trestné činy související s činností, kterou chcete dělat. Nemusíte běhat pro výpis z rejstříku trestů - úřad si to zjistí sám.

Hledáte vhodnou živnost? Tak jako [autolakýrník práce] vyžaduje znalost chemických postupů, některé profese potřebují speciální kvalifikaci. Nejjednodušší start je volná živnost - tam nemusíte mít žádný papír ani praxi. Jenže když chcete dělat třeba autolakýrník práce v servisu nebo stříhat vlasy, bez výučáku nebo praxe v oboru to nepůjde. Autolakýrník práce je typickým příkladem řemeslné živnosti, kde musíte prokázat, že to fakt umíte.

Než se do toho pustíte, zkontrolujte si, jestli nemáte dluhy u státních institucí. Finanční úřad, sociálka, zdravotní pojišťovna - tady musíte mít čistý štít. A pokud jste někdy zkrachovali nebo měli zakázáno podnikat, může to být problém.

Kde budete podnikat je fakt zásadní věc. Doma v obýváku? Jde to, ale musíte myslet na sousedy - nikdo nechce poslouchat celej den rámus, jako když hledáte co zabírá na housera. A taky nikdo nechce mít před barákem frontu zákazníků, co se tam motaj od rána do večera. Když už víte co zabírá na housera, tak stejně důležitý je vědět, kde můžete v klidu pracovat. Pronajatej prostor? To zní fajn, ale bacha na pořádnou smlouvu, ať pak neřešíte, co zabírá na housera místo podnikání. Prostě je potřeba všechno dobře promyslet.

Pamatujte, že tohle všechno musíte dodržovat i během podnikání, nejenom na začátku. Je to jako řidičák - jednou ho získáte, ale pravidla musíte dodržovat pořád. Jinak by vám mohli živnosťák sebrat, a to by byla škoda, ne?

Výběr druhu živnosti a oboru podnikání

Chcete rozjet vlastní byznys a nevíte, kudy do toho? Nejdůležitější je správně vybrat druh živnosti a obor podnikání - tohle rozhodnutí vám totiž může pořádně zamíchat kartami.

Jako začátečník máte nejsnazší cestu přes volnou živnost. Nepotřebujete žádné speciální vzdělání ani praxi, stačí čistý trestní rejstřík a trocha odvahy. Z nabídky 80 různých činností si určitě vyberete - ať už chcete prodávat na e-shopu, poskytovat poradenství nebo třeba organizovat akce.

Pokud máte výuční list nebo maturitu v oboru, můžete se pustit do řemeslné živnosti. Jasně, je to náročnější cesta, ale když jste vyučený truhlář nebo kadeřník, byla by škoda toho nevyužít. U vázaných živností to chce ještě víc - například jako masér nebo účetní potřebujete specifické vzdělání a praxi.

A pak jsou tu koncesované živnosti - ty nejnáročnější na získání. Chcete provozovat taxislužbu nebo prodávat zbraně? Bez koncese od úřadu to nepůjde, a získat ji není jen tak.

Než se do něčeho pustíte, pořádně si zmapujte terén. Je ve vašem městě prostor pro další kavárnu? Uživí se tam další kadeřník? Promluvte si s někým, kdo v oboru už podniká - praktické zkušenosti jsou k nezaplacení.

Nebojte se začít v menším - živnost můžete později rozšířit nebo změnit. Hlavně si dobře rozmyslete, co vás skutečně baví a v čem jste dobří. Vždyť podnikání má být nejen zdrojem příjmů, ale taky radosti a osobního rozvoje.

Založit živnost není těžké, ale je třeba pečlivě zvážit všechny kroky. Nejdřív si ujasněte podnikatelský záměr, pak navštivte živnostenský úřad s potřebnými dokumenty a nezapomeňte na registraci na finančním úřadě. Plánování je klíčem k úspěchu.

Dominika Veselá

Registrace na živnostenském úřadě

Založení živnosti nemusí být noční můrou. Základem je splnit tři klíčové podmínky - být plnoletý, svéprávný a bezúhonný. S občankou v ruce pak můžete vyrazit na živnostenský úřad ve svém městě.

Způsob založení živnosti Doba vyřízení Poplatek
Osobně na živnostenském úřadě 5 pracovních dnů 1000 Kč
Přes Czech POINT 5 pracovních dnů 1000 Kč
Online přes datovou schránku 5 pracovních dnů 0 Kč

Papírování se nemusíte bát. Jednotný registrační formulář je váš nejlepší kamarád - vyřídíte s ním všechno najednou: živnost, daně, sociálku i zdravotní pojištění. Je to jako když si objednáváte v restauraci - prostě si vyberete, co potřebujete.

Živnosti jsou jako čtyři různé cesty k podnikání - volná, vázaná, řemeslná a koncesovaná. Chcete prodávat na e-shopu? Skvělé, stačí volná živnost. Toužíte stát se kadeřnicí? Tam už budete potřebovat výuční list nebo praxi. Nemáte potřebné vzdělání? Nevadí, můžete si najít odpovědného zástupce.

Za první živnost zaplatíte tisícovku, za každou další pak pětistovku. Peníze můžete poslat převodem nebo zaplatit rovnou na místě. Do pěti dnů máte hotovo a v ruce držíte své vlastní IČO.

Výpis z živnostenského rejstříku je vaše vstupenka do světa podnikání - schovejte si ho jako oko v hlavě. Banka, úřady i obchodní partneři po něm budou často pokukovat.

Nezapomeňte si rozmyslet, jestli se stanete plátcem DPH a jak povedete účetnictví. Tohle rozhodnutí vám může později ušetřit spoustu vrásek. A myslete i na pojištění - v některých oborech bez něj ani neškrtnete.

Do měsíce se nezapomeňte ohlásit na sociálce a zdravotní pojišťovně, pokud jste to neudělali hned na začátku. A založte si podnikatelský účet - oddělené finance jsou základ úspěchu.

Vyplnění jednotného registračního formuláře

Založení živnosti nemusí být noční můrou - pojďme si ukázat, jak na to. Klíčem k úspěšnému startu podnikání je správně vyplněný jednotný registrační formulář. Díky němu vyřídíte všechno potřebné na jednom místě - živnosťák, finanční úřad, sociálku i zdravotní pojišťovnu.

Pamatujete si, jak jste poprvé vyplňovali daňové přiznání? Tohle je podobné. Do formuláře napíšete základní údaje o sobě - kde bydlíte, kdy jste se narodili, rodné číslo. Pak přichází ta zásadní část - čemu se vlastně chcete věnovat. Můžete začít třeba s účetnictvím a později přidat další služby, každá další živnost vás ale bude stát další poplatek.

Kdy chcete začít? To je důležitá otázka, na kterou musíte znát odpověď. Úřady potřebují vědět přesné datum. Máte na výběr - můžete začít hned, nebo si datum naplánovat podle sebe. Pokud máte běžnou práci a živnost bude jen přivýdělek, nezapomeňte to zmínit.

Někdy se může hodit mít po ruce někoho zkušeného - odpovědného zástupce. Je to jako mít parťáka, který zná všechny náležitosti vašeho podnikání a může za vás ručit odborností. U některých typů živností je dokonce povinný.

Daně jsou kapitola sama pro sebe. Základem je daň z příjmu, ale možná budete chtít být rovnou plátcem DPH. A jestli plánujete používat auto k podnikání, přihlaste se k silniční dani.

Dejte úřadům možnost se s vámi spojit - e-mail a telefon sice nejsou povinné údaje, ale ušetří vám spoustu běhání. Budete podnikat z domova, nebo máte pronajatou kancelář? I to je potřeba uvést.

Nakonec všechno podepíšete, přiložíte potřebné papíry a zaplatíte poplatek. Můžete to udělat přímo na místě nebo poslat peníze předem převodem. A pak už jen čekáte na své první živnostenské oprávnění.

Doložení potřebných dokumentů a potvrzení

Takže chcete začít podnikat? Pojďme si projít, co všechno k tomu budete potřebovat. Základem je občanka nebo pas - bez toho se na úřadě nikam nedostanete. A jestli jste ze zahraničí, nezapomeňte si přibalit povolení k pobytu.

Možná vás překvapí, že výpis z rejstříku trestů už dneska řeší úřad za vás. Paráda, že? O jednu starost míň. Bohužel, pokud jste cizinec, budete muset dodat čerstvý výpis z vaší země, přeložený do češtiny.

Chcete dělat řemeslo nebo speciální činnost? Tak to se připravte, že budete muset ukázat papíry o vzdělání - výučák, maturitu nebo vysokoškolský diplom. Nemáte školu přímo na to, co chcete dělat? Nevěšte hlavu - může stačit i praxe v oboru nebo rekvalifikace.

A kde budete podnikat? Pokud ne doma, budete potřebovat nějaký ten papír o prostorách - třeba nájemní smlouvu. Dneska letí i virtuální sídla, ale i na to musíte mít proper smlouvu.

Některé obory jsou trochu složitější - třeba když chcete prodávat jídlo nebo opravovat auta. To budete potřebovat extra povolení od hygieny nebo životního prostředí. Tohle všechno si radši zjistěte dopředu, ať pak nejste překvapení.

Pamatujte, že všechno musí být pravdivé a aktuální. Úřad si to může kdykoliv překontrolovat, a kdyby něco nesedělo, můžete o živnost přijít. Radši se dvakrát zeptejte, než abyste pak měli problémy.

A když se něco změní - třeba se přestěhujete nebo rozšíříte podnikání - máte 15 dní na to dát úřadu vědět. Jinak vám hrozí pokuta, a tu přece nechcete platit, že?

Ohlášení na finančním úřadě

Registrace na finančním úřadě je první velký krok na vaší podnikatelské cestě. Možná vás už teď bolí hlava z představy všeho papírování, ale nebojte - společně to zvládneme.

Patnáct dní od získání živnosťáku - přesně tolik času máte na to, abyste se přihlásili na finančák. Je to jako když si koupíte nové auto - taky ho musíte do pár dní přihlásit. Potřebujete se zaregistrovat k dani z příjmu a pokud plánujete mít zaměstnance, tak i k dalším daním.

Když přemýšlíte, co na afty v puse babské rady pomůžou, je to podobný jako s úřady - máte víc možností jak na to. Nejjednodušší je to vzít hopem a vyřídit všechno najednou přímo na živnostenským úřadě - dva holubi jednou ranou, chápeš? Nechce se ti nikam tahat? Pohoda, dneska už můžeš všechno hodit přes datovku nebo to střihnout elektronicky s tím elektronickým podpisem. Stejně jako když hledáš co na afty v puse babské rady, i tady platí, že jednodušší je často lepší. A když už jsme u těch rad, co na afty v puse babské rady fakt zabíraj, tak podobně přímočarý to může být i s těma úřadama.

Co si vzít s sebou? Občanku, živnosťák a číslo podnikatelského účtu, pokud už ho máte založený. Za odměnu dostanete své vlastní DIČ - takové podnikatelské rodné číslo, které budete používat při každém kontaktu s úřady.

Pozor na jeden důležitý detail - registrujete se tam, kde máte trvalé bydliště. Musíte se taky rozhodnout, jak budete počítat daně - buď si budete zapisovat skutečné výdaje, nebo pojedete na paušál. U řemeslníků je to 80 % z příjmů, u volných živností 60 %.

DPH je kapitola sama pro sebe. Milion korun obratu ročně znamená povinnou registraci, ale můžete se přihlásit i dobrovolně. Vyplatí se to hlavně těm, kdo spolupracují s plátci DPH nebo chystají větší nákupy vybavení.

A ještě jedna věc - když se něco změní (adresa, účet, cokoliv důležitého), dejte finančáku vědět do 15 dnů. Je to jako když měníte telefonní číslo - taky chcete, aby vás lidi mohli najít, ne?

Registrace na správě sociálního zabezpečení

Začínáte podnikat? Pojďme si projít, jak na registraci na sociálce bez zbytečného stresu.

Do osmi dnů od startu podnikání se musíte přihlásit na ČSSZ - zní to možná děsivě, ale není to nic složitého. Však kdo z nás to neřešil na poslední chvíli? Hlavně nezapomeňte, jinak vám hrozí pokuta, a to by byla zbytečná komplikace na začátku podnikání.

Nejjednodušší je zajít přímo na pobočku. Vezměte občanku a výpis ze živnosťáku, na místě vám ochotně pomohou s vyplněním papírů. Jasně, můžete to poslat i elektronicky přes datovku nebo s elektronickým podpisem, ale osobní návštěva má své kouzlo - aspoň víte, že je všechno správně.

Klíčové rozhodnutí je, jestli půjdete na hlavní nebo vedlejší činnost. Tohle fakt nepodceňte - má to zásadní vliv na vaši peněženku! Při hlavní činnosti platíte zálohy vždycky, u vedlejší jen když vyděláváte nad určitou hranici. Máte stálou práci nebo studujete? Pak je vedlejší činnost jasná volba.

Zálohy na důchodové pojištění jsou kapitola sama pro sebe. Platí se každý měsíc od prvního do dvacátého, takže si to radši nastavte v internetovém bankovnictví jako trvalý příkaz. První platbu musíte poslat hned za měsíc, kdy začínáte - na to spousta začínajících podnikatelů zapomíná.

Co se týče nemocenského pojištění - není povinné, ale stojí za zvážení. Měsíčně zaplatíte 2,1% z vyměřovacího základu. Pokud plánujete miminko nebo děláte rizikovější práci, může se vám to vyplatit.

Nezapomeňte, že jednou za rok musíte odevzdat Přehled o příjmech a výdajích. Pohlídejte si termín - měsíc po daňovém přiznání. Podle toho se spočítá, jestli máte doplatek nebo přeplatek, a jak vysoké zálohy budete platit dál.

Registrace u zdravotní pojišťovny

Tak jste se konečně rozhodli podnikat? Skvělé! Pojďme si projít jeden z prvních důležitých kroků - zdravotní pojištění. Do osmi dnů od startu vašeho podnikání musíte dát vědět své zdravotní pojišťovně. Není to nic složitého, stačí zajít na pobočku nebo poslat vyplněný formulář online.

Co budete potřebovat? Je to jednoduché - občanku a výpis z živnostenského rejstříku. Když to budete posílat poštou, stačí obyčejné kopie. Do formuláře napíšete základní údaje o sobě a svém podnikání.

Určitě vás zajímá, kolik budete platit. Výše zálohy se počítá z vašeho předpokládaného zisku, ale nemusíte se bát - na začátku platíte jen zákonné minimum. Je to férový systém, který vám pomůže rozjet byznys bez zbytečné finanční zátěže.

Platby posílejte každý měsíc do osmého dne. Ať už zvolíte převod nebo složenku, hlavně nezapomeňte na variabilní symbol - bez něj by pojišťovna nevěděla, že platba je od vás.

Máte ještě normální zaměstnání? To je v pohodě! Pokud je to váš hlavní příjem, nemusíte z podnikání platit zdravotní pojištění vůbec. Jen to doložte potvrzením od zaměstnavatele.

Na konci roku přichází papírování - musíte odevzdat Přehled o příjmech a výdajích. Podle něj se spočítá, jestli jste platili dost nebo málo, a určí se zálohy na příští rok.

Chcete změnit pojišťovnu? Můžete, ale pouze od Nového roku, a musíte to nahlásit půl roku dopředu. Jen si pohlídejte, ať máte všechno zaplacené u té staré.

A když se rozhodnete s podnikáním skončit? Dejte to pojišťovně vědět do osmi dnů, doplaťte, co je potřeba, a odevzdejte závěrečný Přehled. A je to!

Založení podnikatelského účtu v bance

Pro podnikání je zkrátka nutné mít svůj vlastní firemní účet - jinak se v tom pak fakt nevyznáte. Nejdřív ale musíte mít živnosťák a IČO, bez toho vám banka účet nezaloží. Naštěstí dneska banky přímo soupeří o podnikatele a nabízejí fakt zajímavé podmínky.

Jasně, že chcete co nejnižší poplatky, ale koukněte se i na další věci. Důležité je hlavně pohodlné internetové bankovnictví a propojení s účetnictvím. Spousta bank láká na první rok zdarma - super, ale radši si předem proklepněte, co bude potom.

Papírování není moc, stačí občanka a výpis z živnostenského rejstříku. Hodně věcí už vyřídíte online, ale někde ještě budete muset zajít na pobočku. Ty modernější banky už zvládnou všechno přes video-hovor, což je super úspora času.

Na pobočce vám všechno vysvětlí - nastavíte si limity, práva k účtu, karty. Určitě si aktivujte internetbanking, ať nemusíte s každou platbou do banky. Fakt se vyplatí mít pořádnou mobilní aplikaci, ať máte přehled kdykoliv a kdekoliv.

Firemní účet by měl umět víc než obyčejný osobní. Třeba QR kódy na faktury nebo napojení na účetní program - to vám pak ušetří spoustu práce. Když začínáte, mrkněte po účtech bez poplatků. Banky mají speciální nabídky pro nové podnikatele, později můžete přejít na něco lepšího.

Číslo účtu budete potřebovat úplně všude - na faktury, pro úřady, pojišťovnu. Když prodáváte, určitě si rovnou zařiďte terminál nebo online platby - lidi už chtějí platit kartou i za rohlík.

Hlídejte si účet pravidelně, ať máte přehled o financích. Výpisy si ukládejte, budete je potřebovat pro účetnictví. Většina bank už má i šikovné přehledy a grafy, takže hned vidíte, jak se vám daří.

Vedení účetnictví a daňové evidence

Pojďme si upřímně říct, jak na tu administrativu v podnikání. Daňová evidence je pro většinu z nás začínajících živnostníků jasná volba - je jednodušší a ušetří spoustu papírování oproti složitému účetnictví.

Znáte to - účtenky se kupí na stole, faktury přistávají v mailu. Jak v tom udělat pořádek? Stačí si vytvořit jednoduchý systém na zapisování příjmů a výdajů. Všechny doklady musíte skladovat minimálně 3 roky, některé dokonce až 10 let - takže šuplík nebo šanon je váš nejlepší přítel.

Co si budeme povídat, v začátcích může být vedení evidence pěkná výzva. Máte dvě možnosti, jak počítat výdaje - buď schováváte každou účtenku a počítáte skutečné náklady, nebo zvolíte jednodušší cestu paušálu. Řemeslníci můžou uplatnit 80 % z příjmů, u volných živností je to 60 %.

Do uznatelných výdajů patří třeba benzín do auta pro pracovní cesty nebo nájem dílny. Naopak když si koupíte nové boty pro sebe, to už musí jít z vlastní kapsy. Nezapomeňte si poznamenávat všechen majetek, který používáte k podnikání - počítač, nářadí nebo třeba firemní auto.

Určitě se vyplatí pořídit si nějaký šikovný účetní program - ušetří vám spoustu času a nervů. Procházejte si záznamy pravidelně, ať vás pak nezaskočí daňové přiznání nebo kontrola z finančáku.

Když se vám začne dařit a překročíte obrat 25 milionů za rok, čeká vás přechod na podvojné účetnictví. To už je ale jiná liga a většinou se bez profíka neobejdete.

Nezapomínejte také na pravidelné platby zdravotního a sociálního pojištění. Výše záloh se odvíjí od vašeho zisku, a když si je poctivě evidujete, vyhnete se nepříjemným překvapením při kontrolách.

Publikováno: 27. 04. 2025

Kategorie: podnikání